Ołówki - co to takiego jest? I jak rozpocząć pracę z nimi?







Cześć Wszystkim! 
Dzisiaj trochę o ołówkach. 
Całkiem nie dawno rozpoczęłam z nimi współpracę i nie pracuję mi się nimi aż tak źle ;).

Na chwilę obecną posiadam dwa komplety ołówków.  Jedne z nich pochodzą z  niemieckiego zestawu który kiedyś mi mama zakupiła na urodziny. Leżały i się kurzyły przez jakiś czas zanim znowu powróciłam do rysowania . Ołówki mialy grubosci od 4H-6B jednak niektóre sztuki mi się gdzieś zawietuszyly. Ołówki w porównaniu z kredkami z tego zestawu mają 100 razy lepszą jakość. Bo kredkami rysowało się jak pierwszymi lepszymi z jakiegoś chińczyka . 
Tymi olowkami wykonalam masę prac w 2012 zanim odeszły w zapomnienie ;) Rysował o mi się nimi dobrze jednak to nie były olowki,  które by mnie usatysgfakcjonowaly w 100 % .



Dlatego w listopadzie kupiłam sobie kilka ołówków z firmy Koh-i-nor na sztuki .
Są to ołówki z którymi miałam już stycznosc z pojedynczymi sztukami w przeszłości ;). Ołówki z tej firmy w moim posiadaniu maja grubości od 3H-6B są naprawdę wspaniałe rysuje sie nimi świetnie a ich szata graficzna od samego początku bardzo mi się spodobała ;). Kilka ujęć ołówków. (Zdjęcia pochodzą z grafiki google )




♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥
A tutaj moje własne zestawienie i porównanie ołówków które posiadam .
Jakość może nie jest najlepsza,  ale widać ogromną różnicę między ołówkami .
Artist Pencil pomimo różnych grubości /miękkości niczym prawie się nie różnią jeżeli chodzi o odcień . Natomiast w KOH-I-NOORACH widać od razu,  który ołówek jest twardy,  a który miękki. 


(Wymienię to zdjecie! )
♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥



PODZIAŁ OŁÓWKÓW  ZE WZGLĘDU NA MiĘKKOŚĆ RYSIKA







Jak już wcześnie wspomniałam istnieje wiele rodzajów twardości ołówków . Ogólna skala :10H-10B,  w tym HB oraz F 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


OŁÓWKI TWARDE
10H-1H
Ołówki przeznaczone do rysunków architektonicznych . Ze względu na swoją twardość prawie wcale się nie rozcierają  i ich kolor to mniej lub bardziej jasny odcień szarości. 


~~~~~~~~~~~~~~~~


OŁÓWKI MIĘKKIE 
10B-1B
Ołówki często stosowane w portretowaniu, ale również i w innych rysunkach (martwa natura,  zwierzęta itp .)
Ten rodzaj ołówków bardzo dobrze się rozciera ale i strasznie brudzi,  dlatego warto mieć  w pobliżu chusteczkę lub ściereczkę .
Im bardziej miękki ołówek tym bardziej czarny odcień ołówka .

~~~~~~~~~~~~~~~~


UOŁÓWKI ŚREDNIE

Do tego rodzaju ołówków należy powszechnie znany ołówek HB oraz F . Te ołówki nadają się do prawie wszystkiego a najlepiej do szkicu danego rysunku.




♡♥♡♥♡♥♡♥♡♡♡♡♥♡♡


RODZAJE OŁÓWKÓW
~~~~~~~~~~~~~~
1). Najbardziej znany to grafit /rysik oprawiony w sześciokątne drewienko.


2.) Ołówek automatyczny.
Taki ołówek to bardzo dobre rozwiązanie dla tych co nie cierpią rysować takim pycim ołóweczkiem ;D
Wystarczy kupić wkłady i ołówek może nam służyć wiele lat :)







3.) Ołówki progresso

Są to ołówki składające się z samego rysika o grubości  chyba tak ok. 0,8 - 0,7 cm (?) . Ich wadą jest to że przez brak drewienka do oprawy są one bardziej podatne na złamania .







4.) Ołówki wodorozpuszczalne.





Ołówki stworzone na podobe kredek akwarelowych . Mają budowę podobną do ołówków progresso .

♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥


PODSTAWOWE I NIE PODSTAWOWE PRZYBORY DO RYSOWANIA OŁÓWKIEM


♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥
GUMKI DO ŚCIERANIA 
Do ścierania ołówka jest kilka rodzaji gumek . O różnych kształtach i kolorach :) jedak najbardziej znane rodzaje to ;
-gumka winylowa (zwykla,  najzwyklejsza gumka do ścierania )






-gumka chlebowa,  bardzo dobrze wyciera ołówek a do tego jest plastyczna i można ją formować w wygodne dla nas kształty.
♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥


WISZER 
Znany przyrząd do rozcierania olowka,  ale można zastąpić go ściereczka lub chusteczką.
Wiszer można spotkać w różnych rozmiarach . Nie które są przystosowane do większych inne do mniejszych powierzchni na naszym rysunku :)



♡♥♡♥♡♥♡♥




TEMPERÓWKI



Temperówka ,profesjonalnie zwana strugaczką ;). Jest to mały przyrząd do zaostrzenia grafitu /rysika kredki bądź ołówka ;). Wiem,  że wszyscy wiedzą co to jest temperówka,  ale przeglądając  grafikę google natknęłam  się na strugaczkę do MARCHEWKI XD! 






Jak wiecie człowiek z natury lubi
wymyślać,  jak i ulepszać pewne rzeczy dlatego temperówek w różnych rodzajach kształtach jest od groma i ciut ciut ;)
Najbardziej znana jest taka zwykła metalowa strugaczka . Jednak można spotkać temperówki na korbkę i temperówkę automatyczną  . Ich cena sięga nawet do 50 zł i nie mam pojęcia czy taka Temperówka jest, , wieczna'' . Najlepsze są te zwykłe a kosztują od kilku gorszy do kilkunastu złotych :).

♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡
PAPIER DO RYSOWANIA
Praktycznie rysować można na papierze dowolnego rodzaju, ale efekt końcowy może nie zawsze być zgodnym z naszymi oczekiwaniami.
Jeżeli zajmujemy się rysunkiem tak na poważnie to warto zainwestować w lepszy papier
wtedy bardziej prawdopodobne jest to,  że wynik naszej pracy będzie bardziej zadowalający.
Jednak nie wszyscy muszą mieć takie same upodobania jak ja,  czasami bardziej ciekawsze wydaje się eksperymentowanie z różnymi gramaturami papieru .:)
Poniżej najczęściej używane przeze mnie kartki papieru . Moim najgorszym wrogiem jest taki papier z drukarki . Szczerze go nie cierpię,  lepszy,  jak dla mnie,  jest blok techniczny ;) .







♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♡♥♡♥
BURNISHER
Przyrząd bardzo podobny do blendera . Nie jest koniecznością posiadanie go w swoich przyborach,  ale czasami może się bardzo przydać.  Osobiście go nie posiadam, ale zamierzam zakupić i wypróbować w najbliższym czasie ..
♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥
FIKSATYWA
/LAKIER DO WŁOSÓW

Używane głównie do zabezpieczenia prac. Mgiełkę fiksatywy lub lakieru należy rozpylić w odległości 15 cm od pracy. Należy pamiętać o tym że tylko mgiełką trzeba pokryć pracę . Bo jak będzie zbyt dużo na psiukane to ołówek może się rozmazać.







♡♥♡♥♥♡♥♡♥♡


TECHNIKI RYSOWANIA OŁÓWKIEM

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



ROZMAZYWANIE
Technika bardziej mi bliższa . Dzięki niej łatwiej uzyskać mi delikatne przejścia w cieniach .


[Kila prac artystów z internetu ♥]



(Anonim :))

( Samanta  Lesiak )

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

NIE ROZMAZYWANIE
Według mnie dosyć trudna technika . Cieniowanie w niej polega na zakładaniu na siebie kilku warstw danym ołówkiem . Wymaga to większej wprawy i cierpliwości :)


[Kilka prac tą techniką artystów
z internetu ]


(Ilojleen )

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥



CIENIOWANIE OŁÓWKIEM

Jeżeli po raz pierwszy stykacie sie z olowkami warto wykonać kilka ćwiczeń  dotyczących cieniowania na osobnej kartce. Kilka grafik z internetu na temat cieniowania:









♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥

JAKIE OŁÓWKI WYBRAĆ NA POCZĄTKU?


Ołówki są dostępne w zestawach od 24 sztuk  do 12 sztuk,  a również jako pojedyncze sztuki. Jeżeli dopiero rozpoczynacie pracę z ołówkami najlepiej zakupić sobie kilka  interesujących nas grubości  na sztuki,  ponieważ ta technika nie zawsze może nam przypaść do gustu :)








♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♡♥

Uff... i udało nam się dotrzeć do końca ;) . Temat rzeka,  więc na pewno go nie wyczerpałam do końca ale chciałam się podzielić z Wami moją wiedzą na temat tej techniki . Mam nadzieję,  że post się spodobał :) Spędziłam przy nim z 10  godzin i wszystko napisałam na telefonie ;)) To pierwszy tak długi post w moim wykonaniu :)


Dzisiaj tak trochę praktyki a ja już szykuje tutorial  z ołówkiem w roli głównej; )



[Zdjęcia,  fotografie,  ilustracje wykorzystane w poście pochodzą z grafiki google . Na nie których z nich są adresy do stron z których pochodzą . Informuję o tym żeby mi ktoś nie wyskoczył z naruszeniem praw aktorskich ]


To tyle na dzisiaj :) .
Pozdrawiam


PS Za ewentualne błędy,  usterki w pisowni bardzo przepraszam .  Z telefonem kiepsko mi się współpracuje ;)




6 komentarzy :

  1. Bardzo przydatny post. Ja nie umiem współgrać z telefonem w kwestii zdjęć i obrazów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ciężko idzie muszę przyznać ;/ ale chyba podolalam zadaniu ;)

      Usuń
  2. Bardzo fajny post :) Trochę o innej tematyce niż zwykle(przynajmniej mi się tak wydaje) ale bardzo fajny i przydatny :) Ja na razie z ołówkami nie eksperementuje,bo wolę bardziej kolorowe obrazki,ale post przyda mi się na przyszłość :) Możesz zrobić post o kredkach? (chyba że już robiłaś to proszę o link,wydaje mi się że nie przegapiłam,ale może że tak było lub zapomniałąm o tym poście :) )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki ;) będę miała ten pomysł na uwadze, a jeżeli chodzi o kredki to mam troszkę lepsze doświadczenie niż z olowkami ;p

      Usuń
  3. Przydatny, a swoją drogą bardzo ciekawy post :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam robić portrety ołówkiem!!! I nieźle mi to wychodzi :)

    OdpowiedzUsuń

♥ Jeśli tu jesteś pozostaw po sobie komentarz. Chętnie odwiedzimy Wasze blogi :) ! ♥

Pozytywny Misz-Masz © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka